Δευτέρα 24 Ιουλίου 2023

ΓΙΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ / ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡ.Ε.Σ.Α.



ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ ΥΠΟΔΟΜΩΝ & ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ ΠΟΛΙΤΩΝ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΠΡ.Ε.Σ.Α. ΓΙΑ ΤΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ

 

Η κατάρρευση ενός τμήματος της γέφυρας στον κόμβο Κ1 της Περιμετρικής Πατρών πάνω από την οδό Διοδώρου στην κατεύθυνση Πάτρα-Πύργος, την Κυριακή 23 Ιουλίου 2023, είχε ως τραγικό απολογισμό ένα νεκρό και αρκετούς σοβαρά τραυματίες.  Τα θύματα ήταν εργαζόμενοι που εργάζονταν πάνω στη γέφυρα τη στιγμή της κατάρρευσης, αλλά και πολίτες της περιοχής που βρίσκονταν κάτω από τη γέφυρα και εγκλωβίστηκαν κάτω από τόνους σκυροδέματος.

Είναι προφανές από τις πρώτες μαρτυρίες για το περιστατικό, ότι υπήρξαν αφενός τεχνικές αστοχίες και αφετέρου δεν τηρήθηκαν τα απαιτούμενα μέτρα ασφαλείας που θα έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί. Παραθέτουμε ορισμένα εύλογα ερωτήματα:

Οι εργασίες κατεδάφισης του καταστρώματος της γέφυρας, οι οποίες γίνονταν στα πλαίσια του έργου αποκατάστασης της στατικής επάρκειας της γέφυρας, πραγματοποιήθηκαν σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές (ΕΤΕΠ 1501-15-01-03-00) των αντίστοιχων εργασιών? 

Είναι οφθαλμοφανές πως τα οχήματα έργου και οι εργαζόμενοι, τεχνικοί και χειριστές, έχουν καταρρεύσει μαζί με το κατάστρωμα της γέφυρας. Είτε η κατεδάφιση έγινε από τις εργασίες οχημάτων έργου, είτε η κατεδάφιση προκλήθηκε από άλλη αιτία, υπάρχουν δεδομένα ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΣΤΟΧΙΕΣ για τις οποίες πρέπει να γίνουν έρευνες στο πεδίο για τις ευθύνες του εργολάβου εργασιών και του επιβλέποντος του έργου. Η παρουσία του επιβλέποντος στο έργο, η πραγματοποίηση εργασιών μόνο από εξειδικευμένο εργατοτεχνικό προσωπικό και η έδραση των οχημάτων έργου εκτός κατεδαφιζόμενης περιοχής θα έπρεπε να είναι προαπαιτούμενα πριν την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας στο πεδίο.

Ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας πεζών και οχημάτων της υποκείμενης οδού Διόδωρου ήταν επαρκής ?

Από ότι φαίνεται δεν υπήρχε ούτε εργοταξιακή περίφραξη στο χώρο κατεδάφισης, ούτε φύλαξη του ευρύτερου χώρου εργασιών για απαγόρευση εισόδου πεζών. Υπήρξε μονάχα η σχετική ανακοίνωση από την ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟ και ελλιπής σήμανση για τον αποκλεισμό κυκλοφορίας οχημάτων κάτω από τη γέφυρα.

Οι εργασίες στο συγκεκριμένο εργοτάξιο είχαν σχετική άδεια να γίνουν ημέρα Κυριακή, σε ακραίες θερμοκρασιακές συνθήκες με πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου ?

Σε μια περίοδο που έχει εκδοθεί συμπληρωματικά η σχετική Υπουργική Απόφαση από το υπουργείο εργασίας για την "Υποχρεωτική παύση εργασιών κατά τη διάρκεια του καιρικού φαινομένου - καύσωνα με την ονομασία ΚΛΕΩΝ" σύμφωνα με την οποία "καθίσταται υποχρεωτική η παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα 12.00’ - 17.00’ σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια​".

Είναι άραγε τυχαίο πως τα εργατικά ατυχήματα στους χώρους εργασίας τεχνικού αντικειμένου (εργοτάξια, εργοστάσια κ.α.) έχουν αυξηθεί δραματικά το τελευταίο διάστημα ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης έντασης εργασίας για την αύξηση της κερδοφορίας των εργοδοτών εταιρειών, της έλλειψης μέσων και μέτρων ατομικής προστασίας του εργαζόμενου προσωπικού και την ανυπαρξία ελέγχων από κρατικούς μηχανισμούς για τις απάνθρωπες συνθήκες εργασίες.